3 העקרונות של אורח חיים בריא

3 העקרונות של אורח חיים בריא

אם לתמצת,  כדי לחסוך לך לקרוא את המאמר עד הסוף – 3 העקרונות של אורח החיים הבריא הם:
1.תזונה נכונה
2.התעמלות
3.פסיכותרפיה
 
נכון שלא חידשתי לך כלום?
אבל יש לי עוד כמה דברים להגיד על אורך החיים הבריא, שאולי יתנו לך את המוטיבציה לשמור עליו, ויעזרו לך לחשוב על הגוף, הנפש, והקשר ביניהם באופן חדש.
 

למה אורח חיים בריא הוא חיוני

אורח חיים בריא נראה לנו כמו עקרון מובן מאליו – כשזה קשור לדברים אחרים, חוץ מאשר הגוף שלנו.
נראה לנו מאוד ברור שצריך לקחת את האוטו למוסך כל שנה, לטיפול 10 אלפים או אפילו 5 אלפים, וזה לא אומר שמשהו עם האוטו 'לא בסדר', נכון?
ההיפך! זה אומר שאנחנו מטפלים באוטו ודואגים לו כדי שהוא יעבוד טוב, ויוכל לשרת אותנו לאורך זמן!
 
גם הבית שלנו – ברור לנו שהבית לא 'מתנקה מעצמו', נכון? ברור לנו שהבית צריך ניקוי רעלים באופן שוטף...
אנחנו מנקים אותו, מתקנים את מה שדרוש תיקון, או משלמים לאנשים אחרים שיעשו זאת במקומנו.
 

שמירה על אורח חיים בריא – באהבה!

גם לטפל באוטו וגם לנקות את הבית הם פעולות של אנשים אחראים שרוצים שיהיה להם טוב.
גם לטפל באוטו וגם לנקות את הבית עולים לנו הרבה – בכסף, בזמן ו/או במאמץ – כמו שמירה על אורח חיים בריא.
אנחנו אולי מקטרים לגביהם, אבל ברור לנו ש'חייבים', ואם יש לנו שכל אנחנו עושים את זה באהבה - זה עושה אנרגיות אחריות בבית, והאוטו נוסע על פחות דלק ואין תקלות. בדוק.
 
 

לאורח חיים בריא יש מחיר - כסף, זמן ומאמץ

אז למה ככ פשוט וברור לנו לשמור על אורח חיים בריא בכל מה שקשור לבית ולאוטו, וככ יותר קשה לנו לשמור על אורח חיים בריא בכל מה שנוגע לגוף שלנו – שהיא הבית של הנשמה שלנו, והאוטו של ההגשמה העצמית שלנו?
 
מה עם הגוף שלנו?
מה עם הרגשות שלנו?
 
כמו האוטו, גם הגוף שלנו צריך דלק,
כמו האוטו, גם הגוף שלנו צריך תנועה.
כמו הבית שלנו, גם הנשמה שלנו צריכה תשומת לב וטיפוח.
 

אורח חיים בריא ותזונה נכונה

לא יעלה על דעתנו לשים סולר במקום דלק נטול עופרת,
וככה גם הגוף שלנו – צריך אוכל טוב.
ג'אנק פוד עושה מחלות – 70% מהתחלואה העולמית יכולים היו להיחסך אם היינו אוכלים טוב יותר, לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי.
אפשר ללמוד איך לעבור לאורח חיים בריא המבוסס על תזונה נכונה עי קריאה בגוגל, או באמצעות שיחה חד פעמית עם איש מקצוע, אפילו בטלפון, את יכולה לבנות לעצמך תפריט טעים המבוסס על תזונה נכונה, שיתאים לסדר היום שלך ושל המשפחה.
כדאי!
 

אורח חיים בריא - התעמלות

אורח חיים בריא כולל גם תנועה והתעמלות.
אוטו שלא זז זה לא טוב. ככה גם הגוף.
התעמלות בריאה מונעת ומשפרת את סיכויי ההחלמה מסרטן, מחלות לב, ועוד.
סוגי תנועה כמו יוגה או טאי צ'י שומרים אותנו חזקים וגמישים, ומשפרים את תיפקודה של מערכת החיסון.
במקרים רבים הם גם יכולים להחליף טיפולים גופניים כמו שיאצו או מסאג'.
ואפשר גם – לעלות במדרגות, להחנות את האוטו קצת רחוק יותר, לקחת כלב ולצאת איתו לטייל כל ערב, לקבוע עם בן הזוג או חברה לצאת להליכות, או כל מה שיגרום לך לזוז.
 

אורח חיים בריא - פסיכותרפיה

לכולנו ברור שתזונה נכונה והתעמלות הם חלק מאורח חיים בריא.
אבל מה עם הרמה הנפשית? מה עם הרגשות שלנו?
מה עם הקשר בין הגוף לבין הנפש?
מישהו באמת חושב שאפשר לשמור על אורח חיים בריא כשאנחנו בדיכאון, כועסים או סובלים מדאגות?
 

דיכאון, חרדות וכעסים פוגעים מפריעים לאורח חיים בריא

הבעיה עם רגשות לא פתורים היא שהם גורמים לנזקים בטווח הארוך, ופוגעים באורח החיים שלנו, באורך החיים שלנו, ובבריאות שלנו.
כעס עלול לגרום לנו ללקות בלחץ דם, בשבץ או בהתקפת לב. האם באמת חייבים להיות חולים כדי להתחיל להקדיש זמן ומאמץ לריפוי הכעס שלנו?
מה עם הנזקים של הבדידות, העצב והצער?  האם חייבים לחכות עד שיתפרץ הדיכאון או הסרטן כדי שנתחיל לטפל בדברים הלא פתורים מהעבר שלנו? כדי שנראה מה חסר לנו כדי להיות מאושרים ונתחיל להגשים את החלומות שלנו?
ומה עם הנזקים של הפחד? עד מתי לא נעיז ונחיה חיים קטנים ומצומצמים? עד מתי נמנע מעצמנו ומהאנשים שאנחנו אוהבים את מי שאנחנו יכולים להיות?
אורח חיים בריא כולל לא רק בריאות, אלא גם אושר,
והדרך הכי מהירה שאני מכירה להגיע לאושר היא עי פסיכותרפיה.
 

אורח חיים בריא – רק ברגע האחרון?

אחת ההתמחויות שלי היא לעזור לאנשים למצוא ולרפא בעזרת פסיכותרפיה את הסיבות הנפשיות שגרמו למחלות ולסימפטומים הפיזיים.
כשעבדתי ביחידה לרפואה משלימה לחולי סרטן באיכילוב הגיעה אלי אישה יקרה עם תוחלת חיים של 2 חדשים. בתהליך שעברנו עזרתי לה לעבור לאורח חיים בריא, שכלל תזונה נכונה, התעמלות, הילינג EMF  ופסיכותרפיה.
הטיפולים עזרו לה להרגיש טוב יותר ולחיות יותר זמן, והיא נפטרה לאחר כמעט שנה – פי 5 ממה שנתנו לה לחיות.
ויחד עם זאת – למה חייבים לחכות לרגע האחרון כדי שיהיה לנו תירוץ לטפל בעצמנו?
רק אם אני חולה אז 'מגיע לי' ללכת לטיפול ולהשקיע בעצמי?
באמת מוכרחים לחכות עד שלוקים בסרטן כדי לעבור לאורח חיים בריא?
 

אופציות שונות לאימוץ אורח חיים בריא

אחת השאלות הנפוצות ששואלים אותי היא: 'איך עוברים לאורח חיים בריא'?
אני, כמובן, ממליצה תמיד על שילוב בין תזונה נכונה, התעמלות, ופסיכותרפיה.
אני, עבור עצמי, בוחרת כמעט תמיד להיעזר במטפלת, משום ש

  • אף אחד לא יכול לראות את הגב של עצמו;
  • אף אחד לא יכול לדעת מה הוא לא יודע;
  • אף אחד לא יכול לראות את מה שהוא לא רואה;
  • אף אחד לא יכול לראות את עצמו מבחוץ.

 
אבל לרוב האנשים חבל על הכסף, אין להם זמן או שהם פוחדים – לאלה עניתי במאמר אחר שלי,  הנה הלינק.
 
אפשר גם לתרגל מדיטציה. הזרם הטיבטי של הבודהיזם מקדיש חלק גדול מהתירגול לריפוי רגשות כמו כעס, קנאה וכדומה. עמותת 'ידידי הדהרמה', לדוגמא, מקיימת קורסים בנושאים אלו, וגם אני כתבתי מאמר עם הוראות בסיסיות לתרגול מדיטציה בבית.
עמותות נוספות, כמו 'עמותת דרור לשחרור האדם', לדוגמא, מקיימות קורסים שמלמדים איך לפרוק רגשות 'שליליים' בצורה שלא תפגע בנו או באחרים – בדידות, פחד, בושה, ועוד.
 

סיכום: שמירה על אורח חיים בריא לטווח הארוך

שמירה על אורח חיים בריא כרוכה בהשקעה, בתחזוקה ובטיפול מתמידים,
וטיפול – פיזי, רגשי, נפשי או אנרגטי, הוא אקט של אהבה כלפי עצמנו, פעולה של וטיפוח, ולא – כמו שרבים עדיין חושבים, סימן ש'משהו אצלי לא בסדר'.
 
אפשר לחכות עם הטיפול עד שהסבל מצטבר ואי אפשר יותר,
אבל אפשר גם אחרת.
אפשר לראות את הטיפול כפינוק, תחזוקה, התפתחות אישית וטיפוח, זמן שאני מקדישה לעצמי כדי להרגיש טוב יותר וכדי להגשים את עצמי;
אימוץ של אורח חיים בריא משמעו לגלות אחריות כלפי עצמי.
 
לדעתי, הדרך הטובה ביותר לשמור על אורח חיים בריא היא ללכת ל'טיפול תקופתי' של גוף ונפש לפני שמתחילות הבעיות, או כשהן עוד ממש ממש קטנות.
כדאי לדאוג לעצמי על בסיס קבוע - כמו שאני עושה עבור הבית שלי או האוטו שלי,
ואם לבית שלי ולאוטו שלי אני דואגת על בסיס קבוע –
מה אני עושה בשבילי?
 
 
כמעט ערב רוששנה תש"ע
© מיכל רון, ספטמבר 2009

מאמרים קשורים: 

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.